Предлог законског регулисања повраћаја неисплаћених делова пензија по основу Закона о ПУНИП, измену састава Управног одбора Фонда ПИО тако да у њему већину имају осигураници-запослени, корисници права-пензионери и послодавци и редовно усклађивање пензија
- Detalji
- Nadređena kategorija: ROOT
- Objavljeno sreda, 12 septembar 2018 10:59
- Autor Zlatko Posavec
- Pogodaka: 938

Предлог законског регулисања повраћаја неисплаћених делова пензија по основу Закона о привременом уређивању начина исплате пензија, измену састава Управног одбора Фонда ПИО тако да у њему већину имају осигураници-запослени, корисници права–пензионери и послодавци и редовно усклађивање пензија на основу члана 80 Закона о ПИО
Објавио: Јован Тамбурић, председник УСПВЛС
I. Предлог да се после члана 53 којим се укида Закон о привременом уређивању начина исплате пензија предлажем нови члан закона којим би био регулисан повраћај неисплаћених делова пензије.
Члан 53а
Корисницима којима су пензије биле привремено исплаћене на основу Закона о привременом уређивању начина исплате пензија исплатиће се разлика између износа пензије утврђеног решењем и умањеног износа пензије до дана његовог укидања, са законском каматом. Разлика пензије из става 1. овог члана са законском каматом, исплаћује се уз редовну исплату пензија, у оноликом броју рата колико су месеци биле умањиване.
Републички фонд за пензијско и инвалидско осигурање ће, за сваког корисника пензије којем је исплаћивана умањивана пензија, у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона, донети решење којим се утврђује износ и рок исплате неисплаћених делова пензије са законском каматом.
Решењем из става 4. овог члана посебно се утврђује укупан износ разлике пензије, број, износ и датум доспећа појединачних рата за исплату разлике пензије са законском каматом.
II. Предлог да се у Предлог закона уврсти члан 53б.
Члан 155. Закона о ПИО мења се и гласи:
Управни одбор фонда има 19 чланова, које именује и разрешава Влада Републике Србије и то:
1) 5 чланова из реда корисника права, на предлог удружења и синдиката пензионера основаних на нивоу Републике, која имају највећи број чланова. Удружења и синдикати пензионера подносе доказ о броју регистрованих чланова министарству надлежном за послове пензијског и инвалидског осигурања, у складу са актом који доноси министар.”
2) 5 чланова из реда осигураника, на предлог репрезентативних синдиката основаних на нивоу Републике, у складу са законом којим се уређује рад, који имају највећи број чланова, у складу са актом који доноси министар;
3) 2 члана представника послодаваца, и једног који је именован од стране удружења пољопривредника на нивоу Републике и 2 члана представника Владе Србије као послодавца, у складу са актом који доноси министар;
4) 3 члана представника Владе Републике Србије, у складу са Одлуком Владе Србије,
5) 1 члан представник највећег репрезентативног синдиката запослених Фонда ПИО, у складу са актом министра.
III. Предлога да се члан 9. мења и гласи:
Члан 80а се брише.
Члан 80б се брише.
На такав начин престала би имобилизација члана 80 Закона о ПИО којим су регулисана редовна усклађивања пензија.
Члан 80:
Пензија се од 1. априла текуће године усклађује са кретањем потрошачких цена на територији Републике Србије у претходних шест месеци.
Изузетно од става 1. овог члана, ако бруто домаћи производ у претходној календарској години реално порасте изнад 4%, пензија се усклађује од 1. априла текуће године у проценту који представља збир процента раста, односно пада потрошачких цена на територији Републике Србије у претходних шест месеци и процента који представља разлику између реалне стопе раста бруто домаћег производа у претходној календарској години и стопе од 4%.
Пензија се од 1. октобра текуће године усклађује са кретањем потрошачких цена на територији Републике Србије у претходних шест месеци.
Исплата усклађене пензије тече од исплате априлске односно октобарске пензије.
Усклађивање пензије врши се на основу података републичког органа надлежног за послове статистике о кретању потрошачких цена за период октобар претходне године - март текуће године, односно за период април - септембар текуће године, као и о кретању бруто домаћег производа.
Образложења предлога можете видети у ширем тексту предлога, у прилогу.
Предлози су достављени посланицима у НСС са којима сарађујемо.
KOMENTAR NA IZMENE ZAKONA O PIO I BUDUCE USKLADJIVANJE PENZIJA
Objavio: Dušan Majstorović
U svakom slucaju, ako sam dobro shvatio, UKIDA se metodologija po kojoj su se penzije uskladjivale u odnosu na inflaciju i porast BDP. Bez obzira sto se ona nije primenjivala zadnjih nekoliko godina ipak je postojala kao zakonsko resenje.
Razlika je u tome sto predlozenim zakonskim izmenama UBUDUCE nece biti NIKAKVIH kriterijuma za uskladjivanje penzija. Jedini "kriterijum" ce biti ekonomske mogucnosti drzave. O tome kakve su te mogucnosti ODLUCIVACE Vlada. Dosadasnji nacin povecanja manjih penzija na racun vecih OSTACE prakticno i dalje u primeni.
Obrzlozenje, zasto NEMA preciznih kriterijuma na osnovu kojih se penzije uskladjuju, je po istom modelu kao sto je bilo i prilikom usvajanja ovog pljackaskog Zakona, koji se sada samo FORMALNO ukida. Tada je amandmanom, predvidjeni rok trajanja zakona od 3 godine izbacen iz Zakona, sa obrazlozenjem da ce se taj Zakon UKINUTI i ranije ako EKONOMSKE MOGUCNOSTI dozvole.?
I sada se u Zakon ubacuju ekonomske mogucnosti kada se radi o uskladjivanju penzija, sa obrazlozenjem da ce to OMOGUCITI VECE povecanje penzija nego sto bi to bilo u odnosu na inflaciju i dosadasnja zakonska resenja.?
Najgore u svemu tome je sto o uskladjivanju penzija u "skladu" sa ekonomskim mogucnostima ODLUCUJE Vlada, a ne zaista neki PRECIZNI EKONOMSKI POKAZATELJI.?
Sasvim sam siguran da ni ova predlozena resenja ne bi izdrzala ozbiljnu proveru ustavnosti i zakonitosti. Nazalost, mi imamo Ustavni sud koji NE MOZE i NE SME da se ozbiljno bavi tim pitanjima.
Komentari
https://www.danas.rs/ekonomija/visina-penzije-ce-zavisiti-od-volje-ministara/
Najstarijim sugrađanima se ubuduće primanja neće usklađivati prema rastu inflacije i BDP-a, što je moguće protivustavno.
Tek što su najstariji sugrađani počeli da preračunavaju kolike će im biti prinadležnosti nakon što Skupština „overi“ predlog Vlade i ukine Zakon o umanjenju penzija, kada je sve „palo u vodu“ posle izjave ministra za rad Zorana Đorđevića.
On je objasnio da to ne znači vraćanje na stari zakon, jer će se od 2019. umesto usklađivanja sa rastom inflacije i delom BDP-a i to dva puta godišnje, 1. aprila i 1. oktobra, primanja određivati prema mogućnostima države. To je potvrdila i Vlada, u saopštenju u kojem navodi da će novim zakonom biti utvrđen pravni osnov kojim se „daje mogućnost Vladi za isplatu novčanog iznosa kao uvećanja uz penziju u zavisnosti od ekonomskih kretanja i finansijskih mogućnosti budžeta Srbije“. Ministar je pojasnio da će Vlada „pratiti ekonomski i privredni rast i mogućnosti u zemlji i prema tome će se i penzije povećati“, a kada i koliko, određivaće država. On tvrdi i da bi povećanja tako mogla da budu veća od inflacije i da bi Vlada „na taj način poboljšala materijalni položaj najstarijih sugrađana“.
Ekonomisti ne dele entuzijazam ministra i ukazuju da bi to rešenje bilo suprotno Ustavu koji propisuje da se penzioni sistem uredi zakonom a ne da se reguliše bez ikakvih kriterijuma i zavisi od volje izvršne vlasti.
– Takva najava čini mi se nedozvoljenom i nezakonitom, jer je penzioni sistem regulisan ozbiljnim zakonom, koji dugo traje i po kojem su ljudi stekli penziona prava. Ne bi bilo primereno da to Vlada menja dekretom i nejasno je kako je shvatila da ima takva ovlašćenja. Jasno je da ako Skupština, u čiju samostalnost sumnjam, usvoji zakon koji to omogućava, on će imati legalnost, ali ne i legitimnost jer bi se njime izmenila prava stečena ranijim zakonima – kaže za Danas ekonomista LJubomir Madžar.
Milan Kovačević, konsultant za investicije, nada se da taj predlog neće proći jer je to kršenje osnovnog koncepta osiguranja, gde postoje jasna prava onih koji uplaćuju da znaju kakva će im penzija biti.
– To bi takođe bio i novi način manipulacije izvršne vlasti, koja sada penzionerima kaže da im primanja zavise od toga koliko je priliv u budžet dobar ili loš i umesto da sama snosi odgovornost za to, prebacuje je na pleća najstarijih – kaže Kovačević za Danas.
On dodaje da se otvorio i novi problem zbog nelinearnog povećanja penzija, najavljenog od oktobarskog čeka, za koje kaže da takođe urušava penzioni sistem.
– Iako na prvi pogled deluje kao socijalna mera to što će više da porastu najniže penzije, to nije način da se rešavaju socijalni problemi, jer nisu svi koji primaju najniže iznose i ugroženi. Neki su namerno uplaćivali najnižu osnovicu, drugi imaju mali staž u zemlji i prema tome primaju i penziju, ali ostatak radnog veka proveli su inostranstvu i odatle im stiže znatno više. Svi će, bez obzira na ukupna primanja, dobiti povišicu od 13 odsto, dok će najveće penzije moći da se uvećaju samo za 0,5 odsto. To ide ka ujednačavanju primanja – objašnjava Kovačević i dodaje kako je to radikalno rušenje penzionog sistema, jer zašto bi iko uplaćivao više kada će mu se kasnije primanja izjednačiti sa onima koji su bili na minimalnoj osnovici.
Suprotno pravo na dodatak uz penziju nece imati "bogati" penzioner koji zivi u viseclanom domacinstvu u kome jedino on ostvaruje prihode, ...
U svakom slucaju kroz dodatak uz penziju se socijalna politika vodi na potpuno pogresan nacin.
Ako pretpostavimo da od oko milion penzionera, koliko ce biti obuhvaceno tim dodatkom uz penziju, polovina nije socijalno ugrozena iz odredjenih razloga, to bi znacilo da je onim penzionerima koji su zaista ugrozeni moglo biti isplaceno duplo vise novca, ali ne kao taj dodatak uz penziju vec kao prava socijalna pomoc.
Nakon deset godina može biti donet novi zakon kojim će minimalna penzija sa pripadajućim dodatkom uz penziju biti ozakonjena kao socijalna penzija, a sve ostale penzije (bez dodatka uz penziju) ozakonjene kao pripadajuće penzije u narednom periodu, iako su se 10 godina minimalno uskladjivale.
Naravno to su samo moja razmišljanja, a ne tvrdnje!
Prva je uskladjivanje (linearno) svih trenutno pripadajućih penzija, od oktobarske penzije, za približno 0,5% i isplata dodatka uz penziju (nelinearno) koji će biti u određenom procentu od pripadajuće penzije, pri čemu što je veća pripadajuća penzija to je manji procenat od pripadajuće penzije koji će se isplatiti kao dodatak uz penziju.
Druga mogućnost je da usklađivanja trenutno pripadajućih penzija uopšte nema, već da se izvrsi samo isplata dodatka uz penziju (nelinearno), po već navedenom-objašnjenom principu.
Dakle, trenutna vrednost opšteg boda bila bi uvećana 0,5% ili bi ostala ista. Dodatak uz penziju se iskazuje posebno, odnosno nije deo penzije, i ne menja vrednost opšteg boda.
RSS kanal za komentare na ovaj post