Produžava se rok za podnošenje zahteva za izdavanje isprave za držanje i nošenje oružja
- Detalji
- Nadređena kategorija: ROOT
- Objavljeno četvrtak, 17 januar 2019 10:51
- Autor Zlatko Posavec
- Pogodaka: 266

Produžava se rok za podnošenje zahteva za izdavanje isprave za držanje i nošenje oružja
Na sajtu Narodne skupštine objavljen je Predlog zakona o izmeni Zakona o oružju i municiji (u daljem tekstu: Predlog zakona), čiji je predlagač Vlada Republike Srbije, a kojim se predlaže izmena člana 50. čija se sadržina odnosi na rok za zamenu isprava.
Predloženi član izmene glasi:
„U Zakonu o oružju i municiji („Službeni glasnik RSˮ, broj 20/15) u članu 50. stav 1. reči: „u roku od tri godine od dana početka primene ovog zakonaˮ zamenjuju se rečima: „do 5. marta 2020. godine“.“.
Drugi član Predloga zakona odnosi se na stupanje zakona na snagu i propisuje da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbijeˮ.
Primena Zakona o oružju i municiji (“Sl. glasnik RS”, br. 20/2015) počela je 5. marta 2016. god. i istim je u okviru prelaznih i završnih odredbi (član 50.) propisan rok za zamenu isprava:
„Fizička lica koja su posedovala oružne listove i dozvole za nošenje oružja za ličnu bezbednost, kao i pravna lica i preduzetnici koji su posedovali odobrenja za držanje oružja, izdata po zakonu koji je važio do dana početka primene ovog zakona, dužni su da u roku od tri godine od dana početka primene ovog zakona podnesu zahtev za izdavanje isprave, zajedno sa uverenjem o zdravstvenoj sposobnosti za držanje i nošenje oružja u skladu sa ovim zakonom.
Fizička lica koja imaju odobrenje za držanje trofejnog oružja dužna su da u roku od godinu dana od dana početka primene ovog zakona preregistruju, prodaju, onesposobe ili predaju oružje bez naknade u korist Republike Srbije.
Fizička lica koja imaju izdat oružni list sa pravom korišćenja lovačkog oružja sa neolučenim cevima, dužna su u roku od šest meseci od dana početka primene ovog zakona da predaju navedenu ispravu nadležnom organu.“
Kao što se može videti, predmetnim članom 50. stav 1. propisan je rok u kome fizička lica koja su posedovala oružne listove i dozvole za nošenje oružja za ličnu bezbednost, kao i pravna lica i preduzetnici koji su posedovali odobrenja za držanje oružja, koja su izdata po zakonu koji je važio do dana početka primene ovog zakona, imaju obavezu da podnesu zahtev za izdavanje isprave, zajedno sa uverenjem o zdravstvenoj sposobnosti za držanje i nošenje oružja u skladu sa ovim zakonom. Taj rok iznosi tri godine od dana početka primene ovog zakona, što bi značilo do 5. marta 2019. godine.
Kako rok za podnošenje zahteva za izdavanje isprave uskoro ističe, Vlada je predložila izmenu predmetnog stava 1. člana 50. Zakona, tako što se rok za podnošenje zahteva produžava za dodatnih godinu dana, odnosno do 5. marta 2020. godine.
Razlog za to je, kako se navodi u obrazloženju Predloga zakona, što se u narednom periodu može očekivati povećan broj zahteva za izdavanje isprava, koji zbog velikog broja istovremeno podnetih zahteva ne mogu biti sprovedeni i okončani u propisanom roku, a samim tim neće biti ispunjeni nužni uslovi za potpunu primenu Zakona.
Kako bi se legalnim vlasnicima oružja omogućio dovoljno dugačak rok za prilagođavanje obavezama koje proističu iz propisa iz oblasti oružja i municije, a što je i prvobitno bila intencija zakonodavca prilikom donošenja Zakona propisujući rok od tri godine, predloženo je produženje roka za izdavanje isprava saglasno odredbama novog zakona. Navedeni rok procenjuje se kao dovoljan za sve učesnike u postupku zamene isprava da ispune svoje zakonske obaveze.
Izvor: sajt Narodne skupštine Republike Srbije (www.parlament.gov.rs)
Одговор Министарства унутрашњих послова на захтев УВПС везано за пререгистрацију оружја
После захтева УВПС везаних за законом утврђену процедуру за пререгистрацију личног оружја упућеном председнику републике, председнику владе РС, министрима унутршњих подлова и одбране и начелнику ГШ ВС, из Кабинета министра унутрашњих послова примили смо следећи одговор:
,,Поводом вашег обраћања овом министарству којим сте предложили измену и допуну члана 50. Закона о оружју и муницији („Службени гласник PC", број 20/15), на начин да се војна лица и припадници органа унутрашњих послова и безбедности пензионисани пре почетка примене Закона, ослободе законске обавезе замене исправа издатих пo претходно важећем Закону о оружју и муницији, обавештавамо вас следеће.
Чланом 50. Закона прописано je да су физичка лица која су поседовала оружне листове и дозволе за ношење оружја за личну безбедност, као и правна лица и предузетници који су поседовали одобрење за држање оружја, издата пo закону који je важио до дана почетка примене овог закона, дужни да у року од три године од дана почетка примене закона поднесу захтев за издавање исправе заједно са уверењем о здравственој способности за држање и ношење оружја у складу са новим законом. Наведена одредба представља прелазне и завршне одредбе заједно са одредбама које уређују питања законске легализације оружја и окончања поступака започетих пo претходном Закону.
Законом о оружју и муницији je прописано да се оружје из категорије Б и Ц може држати на основу исправе издате од стране надлежног органа.
Члан 16. Закона прописује да физичким лицима, правним лицима и предузетницима издаје оружни лист за оружје из категорије Б, док члан 17. Закона предвиђа да ће се оружни лист издати са ограниченим роком важења до 10 година, физичком лицу које испуњава услове из члана 11. Закона.
Имајући у виду наведено, приликом подношења захтева за издавање исправе прописане Законом о оружју и муницији, односно за издавање оружног листа за оружје из категорије Б, проверава се испуњеност услова прописаних чланом 11. Закона. Спровођење одредби Закона које се односе на испуњавање прописаних услова за издавање нових оружних листова од значаја je за остваривање циља доношења Закона о оружју и муницији, односно за стварање ефикаснијег система контроле набавке и држања оружја чиме ће се допринети смањењу злоупотреба оружја и повећању опште сигурности грађана Републике Србије.
У вези са наводима да надлежне службе Министарства траже уверења суда да се против подносиоца захтева не води кривични поступак, обавештавамо вас да надлежни орган no службеној дужности, уз сагласност подносиоца захтева за издавање оружног листа, прибавља уверење Основног и Вишег суда, као и Вишег суда у Београду, Одељења за организовапи криминал и Одељења за ратне злочине, да се против њега не води кривични поступак. Подносиоци захтева могу и самостално прибављати уверења, како би се захтев решио у што краћем року.
Истовремено напомињемо да je чланом 13. Закона о оружју и муницији прописано да су обуке за руковање ватреним оружјем ослобођени запослени и пензионисани припадници државних органа који пo службеној дужности носе или су раније носили оружје, професионална и пензионисана војна лица, резервне војне старешине и спортски стрелци који наступају у дисциплинама са ватреним оружјем.
Имајући у виду напред наведено обавештавамо вас да нема могућности за успостављање изузетка од примене одредаба Закона, како сте предложили".
Преузето са сајта УВПС дана 17.01.2018. г.
Komentari
Замена старих оружаних листова за нове биометријске сваког ловца ће коштати најмање сто евра. Ову информацију потврђује за „Политику” и Бојан Буковац, председник Ловачког удружења Београд. Он истиче да су ловци огорчени због чињенице да морају да пререгиструју оружје које је, како каже, већ једном регистровано и постоји у евиденцији система МУП-а.
„Уместо да олакша, законодавац нам доношењем неких нових правила само намеће дажбине и папирологију”, каже Буковац.
Овај ловац с три деценије искуства објашњава да је процедура око замене старих оружаних листова таква да траје до сат времена на шалтеру у полицији, колико је потребно службенику МУП-а да заврши с једном странком.
„Битно је нагласити да не плаћамо таксу за сваки примерак оружја посебно. На пример, ако ловац поседује пет карабина, ту таксу од 5.360 динара плаћа за свих пет карабина. Али, и то је беспотребан намет. Чак је и министар полиције прошле године изјавио да он не зна за ту таксу и да је он био само за то да се плате нови обрасци оружаног листа”, истиче Буковац.
И ловци су, као и сви грађани, у обавези да прођу лекарски преглед ако желе да поседују оружје и да се баве ловом.
Буковац истиче да се ловци не буне против лекарског прегледа јер психофизичка стабилност неког ко носи оружје мора да постоји. Ловци замерају због чињенице да је рок на који важи лекарски преглед, по њиховом мишљењу – кратак.
„Ми сматрамо да лекарски преглед треба да се обнавља на десет година”, каже Буковац.
Ловачко удружење Београд броји око 460 чланова, а њихов председник каже да је око 200 ловаца до сада завршило све формалности у вези са заменом оружаних листова за нове биометријске. Према незваничним информацијама, чак трећина од 80.000 регистрованих ловаца у Србији ово није учинила.
„Надамо се да ће до 2020. сви ловци успети да пререгиструју оружје”, каже наш саговорник.
Он сматра и да је грешка то што је укинут ловац приправник јер би свако, пре него што озбиљно крене у лов, требало годину дана да се упознаје с техником лова, од ловно-техничких објеката, чека, солишта, хранилишта, па до употребе пушака, карабина, оптике.
Ловци су ослобођени пореза на оружје, али Буковац подсећа да многи грађани имају ручно ватрено оружје за које плаћају порез.
„Све би се лакше поднело да није тог пореза”, каже Буковац.
Овај ловац сматра да чињеница да грађани масовно поклањају оружје држави није добра. Додаје и да су Срби народ који воли да поседује пиштољ или пушку која му је остала као наследство од оца, стрица, деде...
„Донекле има истине у причи да држава хоће да разоружа нацију”, закључује Бојан Буковац.
Текст преносим у целости:
,,Чланом 50. Закона о оружју и муницији („Службени гласник РС“, бр. 20/15 од 24.02.2015. године) прописана је обавеза физичких лица која су поседовала оружане листове и дозволе за ношење и држање оружја за личну безбедност издате до почетка примене наведеног закона да у року од три године од почетка примене закона поднесу захтев за издавање нових исправа у складу са законом. Прописани рок истиче 5. марта 2019. године.
Поступајући по захтевима чланства, предлажемо да се од напред наведене обавезе ослободе војни пензионери и припадници органа унутрашњих послова и безбедности, тако што би се у члану 50. предметног закона додао нови став 4. који гласи:
„обавезе прописане ставом 1. овог члана ослобођена су војна лица и припадници органа унутрашњих послова и безбедности пензионисана пре почетка примене овог закона“.
Прихватање предложене допуне Закона било би правично и сврсисходно према наведеној популацији, а никако не би нарушило, односно умањило постизање сврхе и циљева предметног закона, из следећих разлога:
1. Оружје за које поседују оружане листове наведени пензионери су купили или су га добили као награду – поклон током службе или при одласку у пензију. До пензионисања су га поседовали уз службену дозволу и користили и у вршењу службе, а након пензионисања су за то оружје прибавили оружане листове по закону. Кроз читав вишедеценијски период поседовања тог оружја, ови пензионери су са њим поступали по важећим прописима, дисциплиновано и пажљиво, тако да није било угрожавања грађана и јавног реда и мира, ни нехато ни умишљајно.
2.Већина тих лица пензионисаних пре почетка примене предметног закона су подмаклог животног доба, у седамдесетим и осамдесетим годинама старости. По неумитним законима природе, у догледно време ће доћи до тога да њихови наследници поступе по одредбама члана 29. предметног закона. Отуда се намеће питање потребе, неопходности и правичности наметања обавезе прибављања нових оружних листова овим пензионерима садашњим власницима оружја.
3. Оружје за које поседују оружане листове, посебно оно добијено као награда или поклон при одласку у пензију, има за пензионере велику афекциону вредност, као једина очувана веза са службом у којој су провили читав радни век. Због тога су то оружје до сада задржали упркос плаћању високих годишњих пореза, којима су то оружје вишеструко преплатили.
Сада, суочени са, за своје године и приходе, захтевном процедуром и релативно високим трошковима прибављања нових оружаних листова, многи ће бити принуђени да то оружје предају органима МУП-а, што може резултирати револтом ове родољубиве и у сваком погледу друштвено одговорне популације. Уз то, масовна предаја тог оружја осетно ће умањити и приходе буџета државе од пореза на регистровано оружје.
Из напред изложених разлога апелујемо да Влада прихвати овај предлог, те да до његове реализације продужи рок одређен чланом 50. став 1. Закона.
Истовремено указујемо да органи МУП-а у поступку пререгистрације оружја за које су оружани листови добијени пре ступања на снагу предметног закона траже и документа која законом нису прописана. Конкретно чланом 50. став 1. Закона прописано је да се уз захтев за издавање новог оружаног листа прилаже само Уверење о здравственој способности за држање и ношење оружја.
Међутим, органи МУП-а поред тог уверења траже и уверење од надлежног редовног и специјалног суда да се против подносиоца не води кривични поступак, те противно члану 13. став 4 Закона траже Уверење о обучености у руковању ватреним оружјем. Сва та уверења се могу прибавити само уз плаћање таксе, а те као и остале таксе у вези са пререгистрацијом укупно износе око 12.000,00 динара.
С тим у вези, апелујемо да предузмете мере да органи МУП-а пререгистрацију предметног оружја врше под условима и на начин прописан Законом о оружју и муницији.
Молимо за Ваш одговор по напред наведеном, како би обавестили чланство.
RSS kanal za komentare na ovaj post