Odgovor na demanti teksta “Ministarstvo rada daje 1,8 miliona evra za najam automobila – skuplje nego da su ih kupili”

Inspektori automehaničari i demanti s lažnim ciframa

https://www.danas.rs/ekonomija/inspektori-automehanicari-i-demanti-s-laznim-ciframa/

U žurbi da što pre ospori tekst “Ministarstvo rada daje 1,8 miliona evra za najam automobila – skuplje nego da su ih kupili”, pres služba (ili ko je već sastavljao demanti) uz segment koji obično označavamo kao mitingovanje, načinila je nekoliko ozbiljnih omaški i jednu još ozbiljniju materijalnu grešku.
Kažu da vrednost javne nabavke od 216 miliona dinara, kako to stoji u tekstu Danasa, nije tačna i tvrde da su “za trogodišnji zakup vozila zapravo opredelili 60 miliona dinara plus PDV”. E, to nije tačno.
U tekstu javne nabavke, objavljene na sajtu Ministarstva rada, precizno piše da su za uslugu iznajmljivanja 110 vozila opredelili 180 miliona dinara plus PDV. To je 216 miliona. Navedeno je i da bi ankesom ugovora iznos mogao da bude uvećan za najviše pet miliona, sa PDV-om – šest, pa bi konačan zbir iznosio 222 miliona dinara ili 1,85 miliona evra. Ili, u proseku, više od 16.000 evra po vozilu. Tako stoji i u tekstu Danasa.

( Pogledati dokumenta javne nabavke ЈН 3/2019 – Услуга закупа аутомобила на 36 месеци na https://www.minrzs.gov.rs/sr/konkursi/jn-3/2019-usluga-zakupa-automobila-na-36-meseci )

Ministarstvo objašnjava i da je “90 odsto zakupljenih vozila namenjeno Inspektoratu rada, koji trenutno koristi automobile starije od 10 godina, od čega je 12 potpuno neispravno i neisplativo ih je popravljati”. Lepo. Niko i ne spori da su inspekcijama potrebna vozila. Verujemo čak da su i ona koje je donirala Jura već odslužila svoje. Ali, ne shvatamo kakva je logika da se gotovo dva miliona evra izdvoji za automobile a da inspekcije nakon tri godine opet ostanu bez voznog parka i ponovo traže novac za zakup.
U demantiju se polemiše i sa tezama kojih u tekstu uopšte nema. Nismo napisali da je “planirano da zakupljeni automobili budu marke Fijat ili Škoda”.
Napisali smo da se “automobili sa specifikacijama iz javne nabavke mogu naći jedino u asortimanu Fijata i Škode”. Nismo tvrdili ni da u toj javnoj nabavci učestvuju proizvođači automobila, kako nam se pripisuje. Naprotiv, pomenuli smo jednu auto kuću koja radi Fijatov program i sa kojom je, prema saznanjima Danasa, čovek iz Ministarstva već nekoliko meseci pregovarao. O tome u demantiju ni reč. Kao ni o nameni preostalih dvadesetak automobila srednje i više klase.
Ministarstvo nas ljubazno podseća i da “za razliku od nekih ranijih vremena, kada se novac trošio galantno i bez zadrške, ova vlada kao prioritet ima namensko trošenje uz mere štednje”. A u “nekim ranijim vremenima”, tim resorom je upravljao ministar koji se i sada nalazi u vladi.
Malo komično deluju i objašnjenja da je zakup automobila standard koji se primenjuje u Evropskoj uniji (što bi trebalo da nas uveri kako je i cena planirana u ovoj nabavci realna?) jer bi novi automobili zahtevali velike troškove za registraciju, servise, popravke i slično. Time bi, kaže se u demantiju, morali da se bave inspektori umesto da rade svoj posao. Sada smo u dilemi: da li se u inspekcijama zapošljavaju automehaničari kojima su popravke vozila prioritet? To bi možda objasnilo stanje bezbednosti na radu u Srbiji i to što bez kazne prolaze poslodavci koji zakidaju ili neisplaćuju zarade svojim radnicima.
Smehotresno je to što se navode troškovi za popravku sadašnjih starih automobila, od 84.000 dinara do 3.400 evra i tvrdi kako je dokaz štedljivosti to što zakupom novih te probleme neće imati. Ne bi ih imali ni da su te nove kupili.
Obavešteni smo i da će “u svako vozilo iz zakupa biti ugrađen GPS kako bi nadležni mogli da prate kretanje i kako bi se sprečile zloupotrebe”. Zašto se i to našlo u demantiju, nije jasno, jer o zloupotrebama vozila nismo pisali. Možda neki drugi put.
Najzad, uz uvažavanje brzine kojom je Ministarstvo poslalo demanti, podsećamo kako još uvek nismo dobili odgovore na pitanja o ovoj javnoj nabavci. Postavili smo ih u ponedeljak i još uvek čekamo.

Ministarstvo rada daje 1,8 miliona evra za najam automobila – skuplje nego da su ih kupili

https://www.danas.rs/ekonomija/ministarstvo-rada-daje-18-miliona-evra-za-najam-automobila-skuplje-nego-da-su-ih-kupili/

Za trogodišnji zakup 110 vozila, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja spremno je da izdvoji 216 miliona dinara u koje je uračunat i PDV ili oko 1,8 miliona evra.
Rok za dostavljanje ponuda po oglašenoj javnoj nabavci prvobitno je bio 10. april, ali je pre nekoliko dana to izmenjeno i produženo za pet dana. Očekuje se da ponuda obuhvati svih osam grupa vozila, od kojih je većina, čak 91 automobil razvrstan u tri pozicije iz kategorije niže klase i sa vrlo skromnom opremom. Po osam vozila je u srednjoj i u višoj srednjoj klasi, po jedno je „sedan“ u višoj srednjoj klasi i SUV i na poslednjem mestu je kombi sa osam sedišta.
U proseku, više od 16.000 evra ministarstvo će izdvajati po automobilu u naredne tri godine, nakon čega će vozila biti vraćena dobavljaču. Stručnjaci tvrde da je ta cena „malo previsoka“ s obzirom na to da najveći deo ponude čine niže klase vozila, za koje bi kada se kupuju, bilo potrebno od 10.000 do 12.000 evra.
Iz ministarstva ni posle tri dana nismo dobili odgovore na pitanja za koje potrebe je raspisana ta nabavka, ko će raspolagati vozilima i zašto se iznajmljuju na tri godine kada bi se kupovinom za isti novac obezbedilo vlasništvo i znatno duže korišćenje.
– Automobili sa specifikacijama iz javne nabavke mogu se naći jedino u asortimanu Fijata i Škode. Malo me buni treća pozicija iz nabavke, 20 vozila sa „hatchback“ karoserijom, pogonom na sva četiri točka i male zapremine motora, svega do hiljadu kubika. To je prilično retka kombinacija, ali se i ona može naći kod ovih proizvođača, Inače, u poslednje vreme uočava se trend nabavke na lizing ili iznajmljivanje, ali samo kada je cena te usluge niža od troškova klasične kupovine vozila – kaže za Danas Aleksandar Ugrišić, urednik sajta za automobilizam, motociklizam i nautiku Dmotion.rs, i dodaje kako je malo verovatno da se ovolika količina sa preciznom specifikacijom može naći kod jedne auto-kuće.
Uslovi nabavke, međutim, preciziraju da se od ponuđača, bilo da je reč o samostalnom nastupu ili udruživanju, očekuje da ponudom „pokriju“ sve pozicije. Prema saznanjima Danasa, čovek iz ministarstva već mesecima pregovara sa jednom od auto-kuća oko detalja ove nabavke, ali potvrdu te informacije nismo dobili.
Reč je, navodno, o kompaniji Nikom Cars iz Kragujevca, koja godinama radi sa Fijatovim vozilima. Ministarstvo nam nije odgovorilo da li je bilo razgovora i da li se već zna ko će isporučiti vozila, a Slobodan Nikolić, osnivač Nikoma, prvo je obećao da će nam informaciju dati za desetak minuta, kada proveri kod svoje službe, da bi nakon nešto više od pola sata poslao SMS da je na putu i obećao da će se danas javiti.

Ministarstvo demantovalo tvrdnje objavljene u tekstu

U nastavku prenosimo u celosti demanti Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja povodom informacija iznetih u tekstu:

„U tekstu pod naslovom ‘Za najam automobila 1,8 miliona evra – skuplje nego da su ih kupili’, koji ste objavili u izdanju vašeg dnevnog lista od četvrtka, 4. aprila, navedeno je da je Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja ‘spremno da izdvoji 216 miliona dinara u koje je uračunat i PDV’ za ‘trogodišnji zakup 110 vozila’. Te tvrdnje su neistinite, budući da smo za trogodišnji zakup vozila zapravo opredelili 60 miliona dinara plus PDV. Ukazujemo i na činjenicu da je 90 odsto zakupljenih vozila namenjeno Inspektoratu rada, koji trenutno koristi automobile starije od 10 godina, od čega je 12 potpuno neispravno i neisplativo ih je popravljati.
U tekstu je dalje navedeno da ‘čovek iz ministarstva već mesecima pregovara sa jednom od auto-kuća oko detalja ove nabavke’, kao i da je planirano da zakupljeni automobili budu marki ‘Fijat’ i ‘Škoda’. Tako nešto je, verujemo da i sami znate, apsolutno nemoguće, imajući u vidu da u pomenutoj javnoj nabavci ne učestvuju proizvođači vozila, već firme dobavljači, te je na njima izbor automobila koji će da ponude a koji odgovara specifikacijama.
Pomenutim tvrdnjama ste vaše čitaoce dovelu u zabludu. Zadatak novinara je da javnost informiše objektivno, poštujući sve kodekse profesije.
Za razliku od nekih ranijih vremena kada se novac trošio galantno i bez zadrške, ova vlada kao prioritet ima namensko trošenje uz mere štednje. Ovakav način korišćenja vozila standard je i praksa u zemljama Evropske unije. Kupovinom novih automobila, pored sredstava za tu namenu, ministarstvo bi moralo da izdvoji i za registracije, servise, kvarove, osiguranja, gume, dok se zakupom automobila ti troškovi brišu.
U prilog tvrdnji da ovo predstavlja jednu vrstu uštede govori i podatak da je u ranijem periodu za popravku automobila marke ‘Jugo’, starog 13 godina, koji su koristili inspektori rada, bilo izdvojeno 84.000 dinara, odnosno za popravku Oktavije stare 10 godina 3.400 evra. Vreme koje su inspektori morali da potroše za menjanje guma, servise, kvarove, registracije, umesto da se bave samo svojim poslom, nije potrebno ni da pominjemo.
U svako vozilo koje zakupimo biće ugrađen GPS kako bi nadležni mogli da prate kretanje i kako bi se sprečile zloupotrebe korišćenja službenog automobila. Bezbednost zaposlenih u ministarstvu je na prvom mestu, kao i obezbeđivanje adekvatnih uslova za rad, sve sa ciljem da budu u službi svih građana Republike Srbije.“